Pre-Conference Symposium: Prevention of couple distress and divorce: International status of online programs

Das Symposium hat am 16. Juli 2019 in der Kaiserin-Friedrich-Stiftung, Robert-Koch-Platz 7 in Berlin stattgefunden und die einmalige Chance geboten, die international ausgewiesensten Experten über den Stand von präventiven Ansätze in ihren jeweiligen Ländern, insbesondere zu ihren Erfahrungen mit Online-Paarberatungen und deren Effektivität, zu hören. Die Veranstaltung war offen für interessierte Fachvertreter, Mitarbeiter aus dem BMFSFJ und anderen Organisationen.

Programm:

Chair: Prof. Dr. N. Heinrichs

13:00 – 13:30 Welcome addresses: Mackroth BMFSFJ, WB: Fegert, DJI: Walper, KGS: Grawe-Gerber

13:30 – 14:00 Prof. A. Christensen, PhD, UCLA, Los Angeles, USA: State of the art: Effectiveness and dissemination of the online program “OurRelationship” in the US

14:00 – 14:30 Prof. H. Markman, PhD, University of Denver, USA: State of the art: Effectiveness and international dissemination of the online program “ePREP”

14:30 – 15:00 Prof. W. K. Halford, Ph.D., University of Queensland, Australia: State of the art: Effectiveness and dissemination of the “COUPLE CARE”-Program”

15:15 – 15:30 Coffee break

15:30 – 16:00 Prof. D. Snyder, PhD, Texas A&M University, College Station, USA: State of the art: Supporting Healthy Marriages Initiatives in the US (SHM and Building Strong Families BSF). Why did it fail?

16:00 – 16:30 Prof. D. Baucom, University of North Carolina, Chapel Hill, & Dr. M. Fischer, University of Heidelberg, Germany: State of the art: Prevention initiatives in Great Britain

16:30 – 17:00 Prof. Dr. G. Bodenmann, University of Zürich, Switzerland: State of the art: Dissemination and effectiveness of „Paarlife“ and the state of conjugal relationship enhancement in South Europe

17:00 – 17:30 Prof. Dr. K. Hahlweg, Technical University of Braunschweig, Germany: State of the art: Dissemination and effectiveness of the“EPL” and follower (online) interventions

18:00 – 19:00 Podiums-Diskussion: Nationale Dissemination von präventiven (online) Paar-Interventionen. Moderation: Prof. Dr. J. Fegert, Ulm, Petra Mackroth (Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend), Prof. Dr. Sabine Walper, Deutsches Jugendinstitut DJI, Prof. Dr. Margarethe Schuler-Harms, Hamburg, Dr. Franz Thurmaier.